Verslag 8 - Reisverslag uit Dedo, isla, Antarctica van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu Verslag 8 - Reisverslag uit Dedo, isla, Antarctica van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu

Verslag 8

Blijf op de hoogte en volg Trix en Jan

03 Februari 2017 | Antarctica, Dedo, isla

Donderdag 2 februari.
Gisteren, de tweede dag in Antarctica, was weer een zonovergoten dag. Er is een zogenaamde Icepilot aan boord. Een soort loods die goed de weg weet in dit gebied en alle veilige maar ook gevaarlijke vaarwateren kent. Bij toeval zaten we gisteravond naast hem bij het diner. Hij had in jaren niet zulke gunstige weersomstandigheden meegemaakt als nu. We hebben daarom ook veel meer te zien gekregen dan gebruikelijk. Gasten die hier voor de vierde of de vijfde keer zijn , en die bestaan, beamen dat. Door de gunstige omstandigheden kon het schip door nauwe doorgangen en tot op enkele tientallen meters van de ijsbergen varen. We hebben weer veel pinguïns, zeehonden en walvissen gezien. Met name de walvissen zijn moeilijk te fotograferen. Ze zwemmen meestal op grote afstand van het schip, terwijl ze van ons wegzwemmen want ze willen niet al te dicht bij het schip komen. Gelijk hebben ze. En als ze dan enkele seconden boven water komen moet je de camera richten, inzoomen en op de ontspanner drukken. Meestal is het feest dan al voorbij. Bovendien laten ze nauwelijks meer zien dan hun staart.
Het was weer een top dag. Nog afgezien van al het heerlijke eten, de boeiende lezingen, en de leuke shows in het theater. Ook het personeel aan boord is bijzonder vriendelijk, zeer behulpzaam altijd bereid om aan je wensen te voldoen. Heb je zin een een beker karnemelk? Zeg het maar want ze toveren het tevoorschijn. Als je één keer vraagt naar een mesje om je appel te schuilen dan staat de volgende dag je appel met mes op een schotel keurig klaar. Wat een service. Wat een luxe.
Vanmorgen zijn we in een wat ruimer gebied terechtgekomen. De Antarctic Sound. Daar drijven ijsbergen van gigantische omvang. Groot genoeg voor een paar voetbalvelden of om een klein vliegtuig op te laten landen. Aan het einde van de middag gaan we nu het continent verlaten. Morgen, een dag op zee, geeft Johan de Vries, een bemanningslid bevriend met Roland, een rondleiding op het schip met aansluitend een lunch in het Pinnacle Restaurant. Zaterdag komen we aan op één van de Falklandeilanden. Morgen ga ik maar alvast de foto’s uitzoeken. Een hele klus want het zijn er nu meer dan duizend.
Internet op Antarctica, toch wel bijzonder. Vanmiddag was er een presentatie over een Zweedse wetenschappelijke expeditie in 1902. Zij moesten door omstandigheden hun onderkomen verlaten en lieten er een brief achter voor het schip dat hen anderhalf jaar later zou komen ophalen. Nu kun je mailen, appen en bellen als je dat wilt en fax telex doen blijkbaar ook nog.
Tot zover voor deze keer. En nog bedankt voor alle leuke reacties.

• 03 Februari 2017 - 08:55

Nel En John:

We gunnen jullie al dat moois van harte. En het blijft geweldig dat wij mee kunnen genieten.
    Heeeeel veeeel plezier verder.
    Groetjes Nel en John

• 03 Februari 2017 - 09:54

Ad En Trijnie:

Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en ik ben blij met de pinguïns foto maakt mijn dag weer goed. Geniet van al het moois wat jullie zien en wij wensen jullie nog heel veel plezier vanuit Gouda.

• 03 Februari 2017 - 10:15

Leo En Corrie:

Wat een mooie foto's en jullie zijn je belofte nagekomen wat een leuke pinguïns. Dat jullie hiervan onder de indruk zijn is zeker te begrijpen dan ook nog zo`n geweldige bediening en service dat zal afvallen als jullie weer in je appartement zitten maar zover is het nog niet. Nu nog genieten van de mooie reis. Hartelijke groet van Leo en Corrie

• 03 Februari 2017 - 10:26

Stef Pouwels :

Wat een geweldig verslag tot dusverre. Heel mooi, boeiend en gedetailleerd weergegeven. Het kan niet anders dan dat dit jullie droomreis is. Ben inderdaad heel benieuwd naar de foto's. Geniet er nog ff van. Groetjes van Stef en Madelon

• 03 Februari 2017 - 13:29

Madelon:

Hoi Trix en Jan,

Stef was er van overtuigd dat ik jullie verslagen ook kreeg per e-mail, maar dat was dus niet zo en heb nu met terugwerkende kracht jullie reisverslag gelezen. Wowww wat een gave reis maken jullie zeg. Top!! En prachtige foto's!! Als jullie weer een keer bij Jaco zijn in Holland wil ik ze zeker een keer bewonderen.
    Fijne reis nog!!

• 03 Februari 2017 - 16:12

Jos En Netty:

Hallo Trix en Jan
    Ik geniet zo van al die geweldige verslagen en de mooie fotos. Wat een geweldige reis!
    Geniet er van!

• 03 Februari 2017 - 16:19

Marjua Hakkenberg:

Jan en Trix wat genieten jullie veel plezier nog op jullie verdere reis groetjes marja hakkenberg

• 03 Februari 2017 - 16:28

Riet Lagendijk:

De natuur is indrukwekkend, prachtig te zien op de foto's (weet eindelijk hoe ik ze kan zien!)
    De reis van je leven!
    We reizen op zo'n manier een beetje met jullie mee, maar wel jaloers natuurlijk.
    Riet.

• 03 Februari 2017 - 23:15

Frits En Marja:

Ik lees dat je het haast niet onder woorden kunt brengen hoeveel indruk dit alles op je maakt. Aan jullie enthousiasme merk ik wel dat deze reis moeilijk te overtreffen zal zijn. Geniet er van, met volle teugen. Groetjes van Frits en Marja. Nice pictures btw. They're great. It’s true.

• 04 Februari 2017 - 10:00

Elly En Ton:

Man man wat een geluk met zo'n mooie reis en wat een leuke en interessante verhalen heb je te vertellen.
    Nu op naar de falk eilanden, waar toe der tijd zo veel heibel om is geweest. geniet er van.
    groetjes

• 04 Februari 2017 - 13:03

Hans Wolters:

Hallo Trix en Jan,

Wat een fantastische reis maken jullie. Als je al die pinguïns, zeehonden en walvissen ziet, kan je dag al niet meer stuk. Ook die ijsbergen zullen een enorme indruk hebben gemaakt.
    Zelf heb ik in IJsland bij veel kleinere ijsbergen gezien, hoeveel kleuren het ijs kan hebben. Dat zal bij jullie ook wel zo geweest zijn.

Geniet er nog maar lekker van. Het is jullie van harte gegund.

• 06 Februari 2023 - 16:21

Trix En Jan Borsje: