Verslag 9 - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu Verslag 9 - Reisverslag uit Port Stanley, Falkland Eilanden van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu

Verslag 9

Blijf op de hoogte en volg Trix en Jan

05 Februari 2017 | Falkland Eilanden, Port Stanley

Zaterdag 4 februari
Donderdagmiddag zijn we van Antarctica vertrokken en hebben koers gezet naar de Falkland Eilanden. Vanmorgen vroeg zijn we aangekomen op Stanley Island. We liggen daar buitengaats voor anker want het schip is veel te groot om de haven in te varen. We werden al vroeg gewekt door al het kabaal van ankerkettingen, boegschroeven en lieren waarmee de tenderboten van boord gingen. We waren dus al wakker voor dat de wekker afging.
Gisteren was een zeedag. Om 8.30 pm werden we in de koffiebar verwacht voor een privé rondleiding over het schip met Johan de Vries, een vriend van neef Roland. Heel bijzonder want dat is voor slechts een paar gasten weggelegd.
Eerst bezochten we de brug en kregen daar uitleg over de navigatieapparatuur, over de communicatie op zee, de bediening van motoren, boegschroeven stabilisatoren enz. Daarna even snel gekeken in de dining room van de superrijken aan boord (ze eten daar van borden die $ 800 per stuk kosten) en een bezoek gebracht aan de keukens. Er wordt dagelijks voor ongeveer duizend personen gekookt. Dat vraagt natuurlijk om een perfecte organisatie. Alles is er van roestvrij staal. Hygiene staat uiteraard voorop. Varkensvlees, rundvlees, kip en vis worden elk in aparte keukens bereid. De hele dag door wordt er vers brood gebakken en van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat wordt er gekookt gebakken en gebraden en worden er voorbereidingen getroffen voor soms 3 of 4 dagen vooruit. Indrukwekkend.
Daarna hebben we een blik geworpen in de voorraadkamers. Eén voor groente, één voor fruit, één voor diepgevroren vis en vlees, één voor drank, één voor kruiden en nog een paar die mij zijn ontschoten. Gigantische voorraden die om nauwkeurige planning qua inkoop vragen, temeer daar in verschillende landen andere eisen worden gesteld aan de producten die worden gebruikt.
Na een wandeling door de ruimten waar het veelal lagere personeel verblijft zijn we naar de machinekamer gegaan. Gigantische grote motoren die het schip voortstuwen, generatoren die samen een vermogen hebben van 3 Megawatt (3000 KW), ontziltingsinstallatie voor drinkwater, zuiveringsinstallatie voor afvalwater, kortom een complete fabriek met alles erop en eraan. Als afsluiting hebben we samen met Johan van een heerlijk lunch genoten en om 1.00 am was de rondleiding ten einde. In de middag hebben we wat geluierd en in de avond een Engelse Wals gedraaid (onder hevig protest natuurlijk) en weer een schitterende show bijgewoond.
Vanmorgen stond er een excursie op het programma. De highlights van Stanley Island. Een rondrit over het eiland met een gids die aan een stuk door ratelde over alle wetenswaardigheden. Na een bezoek aan het museum over de Falklandoorlog wilden we nog pinguïns zien. De gids was bereid om voor een vriendenprijs ons met haar privé auto naar Gypsy Cove te rijden en plakte er ook nog een extra rondje aan vast langs plaatsen waar we nog niet geweest waren. Al met al was het weer een heftige dag met tot slot vanavond weer een leuke show in het theater.
Morgen weer een zeedag. De weersverwachting is 16 graden. We naderen de zomer. Nog een paar dagen dan komen we in Montevideo en Buenos Aires. Dat klinkt al warm.
Maar voor we daar zijn morgen eerst een bijzondere actie. We gaan met een groot aantal gasten en bemanningsleden 5km wandelen op het promenadedek, ten bate van de kankerbestrijding. Iedere deelnemer doneert $ 20. Dat gebeurt morgen op alle 14 schepen van de HAL. Zo wordt er dus een aardig bedrag bijeengelopen. In voorgaande jaren is zo al $5 miljoen bijgedragen aan kankeronderzoek.

• 05 Februari 2017 - 08:49

Marian En Sijbrand:

Hallo Trix en Jan,

Wederom een prachtige verslaglegging van wat jullie daar allemaal beleven. De omschrijving van de mooie cruiseboot is indrukwekkend. Ik voelde mij even in de buik van het schip rondlopen. Zo ziet je een goed netwerk levert altijd wat extra's op en dan is die Engelse wals een zacht gekookt eitje. Veel plezier nog

• 05 Februari 2017 - 08:51

Madelon:

Goede morgen Trix en Jan,

Poe héé, wat een indrukwekkend verslag over de "boot"... Ongelooflijk dat zo'n boot dan ook nog blijft drijven met zoveel inhoud. Fantastische reis maken jullie zeg. Geniet ervan!
    Liefs Madelon xxx

• 05 Februari 2017 - 11:41

Lies En Gert Meutgeert:

Jullie genieten met volle teugen zo te zien. Het is dan ook een zeer bijzondere reis. Veel plezier de volgende dagen. Liefs Gert en Lies.

• 05 Februari 2017 - 11:42

John En Coby:

Als ik jullie verhalen lees heb ik maar één ding: "STIKJALOERS"
    Het is gewoon fantastisch.

John en Coby

• 05 Februari 2017 - 13:26

Netty En Teunis:

Fijn dat jullie zo genieten op deze welverdiende vakantie. Wat een mooie belevenissen en prachtige foto's. Laat jullie nog maar lekker verwennen.

• 05 Februari 2017 - 16:14

Jos En Netty:

Hoi TrixenJan
    Ongelooflijk dat schip is mega groot zeg! Wat een beleving! Geniet met volle teugen!
    Jos en Netty

• 05 Februari 2017 - 20:38

Leo En Corrie:

Leuk zeg die pinguïns daar genieten wij van. Nemen jullie die mee? Wat een interessant verhaal over de boot. Jullie komen wel aan je trekken wat een reis. Groetjes Leo en Corrie

• 07 Februari 2017 - 00:10

Aqnnemarie Zeeuw:

Hoi Jan en Trix,

We genieten van jullie mooie verhalen.
    En de prachtige fotoos.

groetjes jan en annemarie