Verslag 7 - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu Verslag 7 - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu

Verslag 7

Blijf op de hoogte en volg Trix en Jan

01 Oktober 2018 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Donderdag 27 september, dag 24.
Bestemming San Francisco. Een rit van 185 km. Maar omdat de routebeschrijving niet overal klopte, soms niet duidelijk was of omdat we niet goed hebben opgelet, zijn we drie keer de fout in gegaan en hebben we dus 40 mijl omgereden. Al met al veel gepuzzel, enige stress en wat ongenoegen. Bij aankomst op de camping bleek dat er meerdere equipes onderweg in de fout waren gegaan. Gedeelde smart…….
Het grootste deel van de route ging vlak langs de kust van de Stille Oceaan (Pacific Oceaan). Toen we de kust naderden zagen we vanuit de verte nevel boven de kuststrook hangen.
We hebben tot aan San Francisco dicht langs de kust gereden over een zeer smalle weg met veel scherpe bochten en veel klimmen en dalen. Op sommige plekken ontbrak de vangrail en was het voor Trix, die aan de kant van de diepte zat, even billen knijpen. Een prachtige route die veel stuurmanskunst vergde.
Zodra we uit de Robin Williams tunnel reden dook meteen de Golden Gate Bridge voor ons op. Helaas half in de mist. We zijn nog langs een aantal uitzichtpunten gereden maar het was er zo druk dat we de campers niet kwijt konden en de mist benam ons het uitzicht op de brug. Door naar de camping. Daar aangekomen bleek het inmiddels zo koud dat het Happy Hour werd afgeblazen.

Vrijdag 28 september, dag 25.
De eerste keer dat we met lange broek aan er op uit trokken.
Er stond een bus excursie op het programma die ons langs de bekendste bezienswaardigheden van San Francisco voerde. Een duidelijk verstaanbare Engels sprekende gids heeft ons ruim 5 uur veel moois van de stad laten zien en veel verhaald over de geschiedenis van S.F. Hij was goed op de hoogte. We hebben stops gemaakt onder andere bij de Golden Gate Bridge, de Fishermans Wharf, en een uitzicht punt over de stad en zijn door een aantal beroemde of beruchte wijken gereden.
San Francisco is een boeiende stad waar in de zestiger jaren van de vorige eeuw veel gebeurtenissen het tijdsbeeld hebben bepaald en waar processen in gang zijn gezet die invloed hebben gehad op vele culturele en maatschappelijke veranderingen over de hele wereld. Denk maar aan de Flower Power beweging, de vele demonstraties tegen de Vietnam oorlog en de massademonstraties tegen de rassenongelijkheid.
Sinds de tachtiger jaren hebben de ontwikkelingen in de nabij gelegen Silicon Valley enorme invloed gehad op de stad. Ook hier kennen ze problemen met de enorm gestegen huur- en koopprijzen van de huizen, veroorzaakt door dat de veel verdieners uit Silicon Valley in de stad willen wonen en bereid zijn daar flink voor in de buidel te tasten. De gewone man moet het onderspit delven.

Zaterdag 29 september, dag 26.
Een reisdag met als einddoel Watsonville, een stadje vlak bij Santa Cruz. De route voerde voor het grootste deel vlak langs de kust. We zijn wat later vertrokken omdat het een korte rit was. Een rustige dag hebben we nog niet zo vaak gehad dus namen we het er van.
Er zijn langs die kust vele rotsachtige baaien en hier en daar stranden die het bekijken waard zijn. Maar als je vier of vijf keer gestopt bent om een kijkje te nemen ga je er steeds meer overslaan. Bovendien hadden ze hier en daar de gewoonte om $ 8,= te vragen om even te kunnen parkeren.
Het was een korte route, 78 mijl, dus we hadden ruim de tijd om onderweg een restaurant aan te doen voor de lunch. Halverwege de middag kwamen we aan op de camping.
Aan het eind van en reisdag is er vaak een Happy Hour, dus ook nu weer. Er is bij de borrel veel nagekaart over de rit van vandaag, maar nu het einde van de reis nadert komen er ook veel andere beschouwingen aan bod. De eindconclusie was dat we het in Nederland nog niet zo slecht voor elkaar hebben. We hebben heel veel moois gezien hier in het westen van de VS maar Holland is toch mooier.

Zondag 30 september, dag 27.
Een Rustdag.
De reis loopt ten einde. Maandag reizen we naar Pismo Beach en dinsdag naar Los Angeles. Daar leveren we de campers in, slapen een nacht in het Holliday Inn en woensdag vliegen we naar Amsterdam. Dus bereiden we ons voor op de terugreis. Al vast een hoop zooi in de koffers hier en daar wat ruimen of schoonmaken en de camper klaar maken om uit te checken.
In de middag zijn we met een ander stel naar een stadje verderop gereden. We hebben wat gewinkeld, geslenterd door de straten en een terrasje gepakt. Where You from? Een veel gestelde vraag. De serveerster bleek, net als veel andere Amerikanen die je spreekt, Hollandse roots te hebben. Ze zijn dan altijd geneigd om hun hele verhaal te vertellen en hun familie stamboom toe te lichten.
Vanavond eten we de laatste restjes want de koelkast moet leeg.

• 01 Oktober 2018 - 05:15

Riet Lagendijk:

Jullie hebben een prachtige reis gemaakt. En ook goed dat jullie Nederland weer meer zijn gaan waarderen

• 01 Oktober 2018 - 05:16

Riet Lagendijk:

En een hele goede terugreis!

• 01 Oktober 2018 - 06:28

Ria En Henk:

De reis steeds meegelezen.... wij hebben de parken en SF ook op ons verlanglijstje staan...
    Bedankt voor jullie reisverslagen en een goede teugreis gewenst vanuit Apeldoorn!

• 01 Oktober 2018 - 06:52

Marinus:

Ik heb met plezier jullie reis gevolg en de beelden bekeken.
    Maar helaas het is weer voorbij.
    Ik wens jullie een goede reis terug.

Marinus

• 01 Oktober 2018 - 07:00

Jack En Klazien:

Wat een geweldige reis en jou verhaal erbij..wat kan je toch goed vertellen Jan van al jullie belevenissen..bedankt daarvoor..we hebben genoten..een hele goede terugreis..gr.van onsxx

• 01 Oktober 2018 - 07:04

Ad En Trijnie :

Jan het waren weer boeiende verslagen. Nu wensen wij jullie er rustige reis terug en wij hopen jullie a.s. zaterdag te zien. Groetjes van ons

• 01 Oktober 2018 - 07:03

Gerard:

Ik ben een beetje jaloers.

• 01 Oktober 2018 - 10:09

Janita:

Weer genoten van jullie laatste reisverslagen. Veel indrukken gaan aan jullie voorbij. Ook weer goed om te lezen hoe Nederland gewaardeerd wordt. Geniet nog even van de laatste dagen. Een goede terugreis gewenst.

• 01 Oktober 2018 - 12:08

Hans Wolters:

San Francisco is een leuke stad. De Golden Gatebrug en de Fisherman's Wharf zijn mooie bezienswaardigheden. Op pier 39 hoor je van veraf al de zeeleeuwen en je hebt daar een mooi uitzicht op Alcatraz.
    Hebben jullie nog met de cable car meegereden? Een rit met dat trammetje is een heel aparte ervaring.
    Bij het beginpunt hiervan maakte een dronken man stennis tegen de politie. Die maakte korte metten en sloeg hem direct in de boeien en voerde hem af.
    Als ik aan San Francisco denk, zie ik al weer de enorme steile hellingen van 3 km heen en 3 km terug.
    Om 4 uur in de middag komt er altijd een zeemist het land opdrijven en wordt het hartstikke koud.
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt. Het laatste stukje dat jullie nog te gaan hebben, is ook heel mooi.
    Geniet maar lekker van de rest van je vakantie en kom weer heelhuids thuis.

• 01 Oktober 2018 - 13:05

Adrie En Herman:

Fijn dat jullie het zo leuk hebben ,en een goeie reis terug ,en welkom thuis

• 01 Oktober 2018 - 13:55

Cintha:

Het is hier vandaag een komen en gaan van buien en afgewisseld met felle zonnemomenten.
    Zoals jullie weten geeft Wim niets om computers e.d., maar af en toe lees ik wat stukjes voor uit jouw verslag Jan en dan vinden we het machtig interessant dat jullie zulke reizen durven ondernemen.
    Wim en ik wensen jullie een behouden thuisreis.

• 01 Oktober 2018 - 14:26

Huib En Corry:

Dankjewel voor het geweldige reisverslag. We hebben ervan genoten, vooral omdat we 13 jaar geleden praktisch dezelfde route gereden hebben. Heel veel herkenbare momenten.
    Goede terugreis gewenst en tot ziens.

• 01 Oktober 2018 - 15:13

Wim En Marja Pathuis:

Wat een ontzettend leuk verslag van die prachtige reis.
    Wij hebben in 2001 deze reis gemaakt, met onze zoon en schoondochter.
    Dat was fantastisch ook omdat Wilfred een jaar bij een gastgezin is geweest in L.A.
    We hebben op afstand weer met jullie meegenoten.
    Goede reis terug en tot ziens!

• 01 Oktober 2018 - 15:24

Jos En Netty:

Bedankt voor de mooie verhalen en fotos. Goede reis en gezond weer terug!

• 01 Oktober 2018 - 16:17

Monique Agasi:

Echt genoten van jullie reiservaring en met leuke pen beschreven Jan, bedankt hiervoor en goede terugreis en gezond weer terug naar ons dus niet zo’n gekke land!

• 01 Oktober 2018 - 18:06

Jaco:

Genoten hebben jullie. Goede reis, kom weer heel thuis :-)

• 02 Oktober 2018 - 04:05

Henk En An:

Zo luitjes jullie reis zit er weer bijna op,volgens ons wel een vermoeiende reis,maaaar ontzettend veel
    gezien, heb uiteraard al je verslagen gelezen, wel heel mooi hoor maar zou het toch niet graag nadoen,
    maar ja je bent met een hele groep,en je moet toch redelijk in het gareel lopen, en het is een uitgestippelde
    tour en dan zie je wel de mooiste dingen dat is de andere kant.Nog even afsluiten en dan naar huis, dan zijn wij weg, maar wij wensen jullie een PRETTIGE afsluiting en een hele goede reis naar de Lijstersingel en
    een behouden aankomst
    Henk en An

• 02 Oktober 2018 - 07:42

Ad EnAns:

Wat een geweldige reis en wat een leuke verslaglegging. We hebben er van genoten.
    Dat trix zo nu en dan opspeelt zien we helemaal voor ons. Jan doet zijn uiterste best om niet het ravijn in te rijden en Trix zit met de bibbers aan de andere kant. Goed dat je het volgehouden hebt Trix. Die bibbers zijn zo weer vergeten en de bestuurskunst van Jan blijft.
    Wij wensen jullie een leuke thuisreis en hopen jullie op niet al te lange termijn te ontmoeten. Bedankt voor de verslagen.
    XXX

• 02 Oktober 2018 - 14:22

Truus Merx Huisman :

En weer genoten van t verslag, bijna thuis is ook niet verkeerd toch, home sweet home

• 02 Oktober 2018 - 17:39

Hans En Tonnie :

Hallo trix en jan wij hebben net als je vrienden en familie genoten van jullie reisverslag
    Knap hoor jan hoe je alles kan omschrijven maar jullie hebben lekker genoten
    Ook van ons een hele goede terugreis Gr. Hans en Tonnie