Verslag 5 - Reisverslag uit Cabo de Hornos, Honduras van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu Verslag 5 - Reisverslag uit Cabo de Hornos, Honduras van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu

Verslag 5

Blijf op de hoogte en volg Trix en Jan

28 Januari 2017 | Honduras, Cabo de Hornos

Het was een nacht, een dag en weer een nacht varen van Isla Robinson Crusoe naar het plaatsje Castro op Isla Chiloe. Dat is een eiland voor de kust van Chili, een paar honderd kilometer ten zuiden van Santiago. De temperatuur was er nog aangenaam maar ver beneden de 36 graden die we eerder hadden. We zijn het stadje ingewandeld en hebben er het centrum bekeken. Een stadje waar de huizen voornamelijk zijn opgetrokken uit houten constructies bedekt met golfplaten in veel bonte kleuren. Ook de kerk, die al te zien was vanaf het schip, was geheel van hout bedekt met golfplaten en kanariegeel geschilderd. Volgens mij valt ook over smaak toch te twisten.
De sfeer was er niet aangenaam en voor de zekerheid droegen we onze rugtas maar op de borst. Trouwens op meer plaatsen adviseert men sieraden niet zichtbaar te dragen want ze worden van je lijf gerukt door allerlei louche figuren. Gelukkig is het ons bespaard gebleven.
Na een uur of twee hadden we het stadje gezien. Terug aan boord hebben we ons zoals alle dagen heerlijk tegoed gedaan aan al het lekkers dat de hele dag klaar ligt. Smullen hoor, en waarschijnlijk ook wel wat toenemen qua buikomvang. Elke avond is er in het theater een leuke show en overdag zijn er interessante lezingen over al het moois wat we te zien krijgen. De bioscoop laten we maar want al dat Engels is best vermoeiend. Vermaak is er volop.
We varen nu (zaterdag) al vanaf woensdag door en langs de fjorden van de kust van zuid Chili. Scenic cruising heet dat. Eerst door het Darwinkanaal, dan weer een paar uur buitenom over de Pacific Ocean daarna door de fjorden, langs gletsjers en ruim een dag door de straat van Magellaan, wel bekend bij de Shantymannen. Gisteren hebben we Punta Arena’s verkend. Trix was even aan de diarree dus mocht 24 uur niet uit de hut. In de morgen heb ik, helaas alleen, een excursie gemaakt naar een Fort Bulnes waar het verhaal van de kolonisatie van het zuidelijk deel van Patagonië wordt verteld. Zoals op veel plaatsen op de wereld is ook hier de oorspronkelijke bevolking verdwenen (of verjaagd) en hebben de Europeanen er hun cultuur gebracht.
‘s Middags zijn we weer samen de stad in getrokken. De stadjes lijken allemaal op elkaar. Zelfde huizen, zelfde lawaaierige straten, donkere kroegen en veel straatverkoop. Dan realiseer je je dat het in Holland zo slecht nog niet is.
Vandaag moesten we vroeg op. We varen door het Beagle kanaal. Ruim voor half acht werden we wakker van de speaker. De gids aan boord weet waanzinnig veel te vertellen over dit deel van de wereld, geschiedenis, natuur, klimaat, geografie en veel wetenswaardigheden. De temperatuur is in middels gedaald tot een graad of 12 en er staat een strakke wind (kracht 6). Vanmorgen zijn we langs een zestal gletsjers gevaren waarvan er één de naam Holanda draagt. Wij hebben hier ook onze sporen achtergelaten.
Zo juist zijn we langs Ushuaia gevaren op weg naar Kaap Hoorn. Rond 17.00 uur varen we langs Kaap Hoorn en weer terug om daarna terug te varen naar Ushuaia de meest zuidelijk stad van de wereld. Een zeeman die rond Kaap Hoorn is gevaren herken je aan zijn oorbel. Hij heeft ook het recht om ’s avonds bij de koffie te mogen zitten met één been op tafel. Wij varen heen en weer rond de Kaap dus ik zit goed als we weer thuis zijn.
Morgen blijven we daar een dag en gaan dan met de trein naar “Het einde van de wereld”.
Het moge duidelijk zijn. We vervelen ons niet. We lezen het dagelijkse nieuws in de scheepskrant. Vier A4tjes is genoeg voor ons. De krant kunnen we moeilijk downloaden. Internet is hier niet erg snel maar wel kostbaar, dus beperken we ons maar. Whatsappen lukt wel maar een plaatje erbij is wel moeizaam. We lezen de mail dus we blijven op de hoogte. Verder zijn er veel leuke reacties op onze verhalen.
Groeten uit het Beagle kanaal in Argentinië.
Trix en Jan

• 28 Januari 2017 - 19:42

Ad En Ans:

Ben benieuwd naar de oorbel. Misschien nog een keer rond varen ??

• 28 Januari 2017 - 20:47

Netty En Teunis:

Het is erg leuk jullie verhaal te lezen en merken dat jullie het heel goed hebben. Heel veel succes met de reis.

• 28 Januari 2017 - 22:39

Lies En Gert Meutgeert.:

Jullie maken heel wat mee en zien veel. Wij wensen jullie veel plezier toe, goede reis verder.liefs Gert en Lies

• 28 Januari 2017 - 23:56

Willy Bastiaans:

Leuk om dit allemaal te lezen Trix en Jan.
    Wij hebben ook een deel van deze reis gemaakt.
    Dus veel herkennning. de trein reis maakten we ook.
    Wij dachten dat we heen en terug met de trein gingen maar terug gingen we met de bus.
    We waren eerder al eens 4 dagen in Ushuaia geweest en dachten er nooit meer terug te komen.
    Maar toch gebeurd.
    Geweldig zo'n mooie reis. heerlijk de dagen op zee,
    ja veel vermaak en lekker eten.
    Geniet ervan. vriendelijke groet Laurens en Willy.

• 29 Januari 2017 - 12:25

Jeanne En Marius:

Leuke verslaggeving, genieten er van en zien met spanning volgend verslag
    tegemoet. Groetjes Jeanne en Marius

• 29 Januari 2017 - 15:24

Hans Wolters:

Hallo Trix en Jan,

Dit is echt een fantastische reis. Geniet er maar lekker van.
    Groetjes van Hans Wolters

• 29 Januari 2017 - 16:53

Netty :

Geweldig! Ik geniet van het lezen en kijk iedere keer waar jullie verblijven! Veel plezier en Trix beterschap.

• 29 Januari 2017 - 23:03

Frits En Marja:

Ook wij volgen jullie avontuurlijke reis. Bij ons is de vorst voorbij en jullie gaan die tegemoet.
    Tijd voor ijsmutsen en wanten. Veel plezier. Groetjes, Frits

• 29 Januari 2017 - 23:49

Ton En Elly:

Hallo Jan en Trix wat is het heerlijk om jullie verhalen te lezen, bedankt. het is dus nog niet zo slecht op z'n boot dat wordt sporten al je terug bent Jan. veel plezier

• 30 Januari 2017 - 09:36

Dick:

Hoi Jan en Trix,
    Zo te lezen is het genieten met een grote G. En dat zou ik maar blijven doen.
    Ik ben net terug van de wintersport. De laatste twee dagen niet kunnen skien van de griep.
    Daardoor was de terugreis best wel zwaar. Nu thuis weer proberen op te knappen. Groetjes, Dick

• 30 Januari 2017 - 14:46

Nel Van Alphen:

fijn hoor! veel genieten maar!

• 07 Augustus 2018 - 16:33

Carolina Sakalis:

Goede middag,

Vandaag heb ik op internet zitten 'struinen' naar reisverslagen betr. een cruise met de Prinsendam door Zuid-Amerika en wel vooral het gebied vanaf Peru , in het bijzonder Antartica.
    Zo kwam ik op uw reisverslag terecht, voor mij zeer interessant aangezien ik op 3 januari 2019 een cruise maak met de Prinsendam vanaf Fort Lauderdale (81 dagen), dus het gehele traject. Ik heb vooral gekeken naar de kleding die men droeg tijdens de vier dagen Antartica cruising; ik vroeg mij af of het er veel kouder is dan bijv. Alaska (Ik kom juist terug van een fantastische cruise daarheen en het was er (zeldzaam, ook voor de locals) 'warm' (tot wel 23 graden C.) Dat ik zulke temperaturen niet kan verwachten op de Prinsendam cruise moge duidelijk zijn, maar wellicht kunt u mij enige informatie hieromtrent verschaffen. Hoe koud is het bijv. op het schip aan dek ?
    Verder heb ik vaak gelezen dat de vaarroute vanaf Kaap Hoorn nogal problematisch kan zijn vanwege het feit dat daar twee oceanen samenkomen. Veel passagiers zeeziek enz. Ik neem aan dat men bij de receptie de nodige medicatie kan bekomen, maar wellicht is het handig vanaf NL medicijnen mee te nemen ? Heeft u altijd excursies van de H.A.L. geboekt of bent u ook op eigen gelegenheid op pad gegaan ? (In één verslag las ik dat u een taxi had gedeeld voor een rondrit.)

Ik hoop dat u mijn bericht spoedig leest en mij wilt antwoorden.
    Met vriendelijk groet,
    C.M.Sakalis
    P.S. Ik heb genoten van de prachtige foto's