Verslag 3 - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu Verslag 3 - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van Trix en Jan Borsje - WaarBenJij.nu

Verslag 3

Blijf op de hoogte en volg Trix en Jan

12 September 2018 | Verenigde Staten, Grand Canyon Village

Zondag 9 september, dag 6.

Vandaag zijn we de Grand Canyon gaan bewonderen. Er is een systeem met Shuttle bussen waarmee je naar alle uitkijkposten langs de (zuidelijke) rand kunt reizen. Althans langs ruim 10 km van de 466 km die de Canyon lang is.
De shuttle heeft een halte op de camping en rijdt van de ene uitzichtpost naar de andere. Maar je kunt ook langs de rand van de Canyon wandelen over goed begaanbare paden. We hebben veel gelopen over de “Rim Trail” langs de ravijnen en de grote afstanden met de bus gedaan.
De uitzichten over de Canyon waren onvoorstelbaar mooi. Ik probeer maar niet om het te omschrijven. Jullie hebben allemaal wel eens films of foto’s van de Grand Canyon gezien. In werkelijkheid zijn de uitzichten heel veel mooier, indrukwekkender en kleurrijker.
We hadden aanvankelijk het plan naar een “Indian Garden” te gaan. Maar toen we aan het begin van het pad zagen dat de weg er naar toe 8 km is en het hoogteverschil 112 trappen (nee geen 112 treden), toen zijn we toch maar weer horizontaal verder gegaan. De Colorado river die mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van de Grand Canyon krijg je van af de uitzichtpunten nauwelijks te zien. De rivier ligt en paar honderd meter dieper.
De Canyon is in een periode van ruim drie miljard jaren ontstaan. Ter vergelijking, in een mensenleven van honderd jaar zitten ongeveer 3 miljard seconden.
De zonsondergang rond 19.00 uur en de zonsopkonst om ongeveer 6.00 uur hebben we aan ons voorbij laten gaan. Nachtrust in dit klimaat is broodnodig (mooie smoes toch?). De temperatuur is hier bijna voortdurend boven de 30 graden en soms zelfs boven de 35.
Op de camping aangekomen bleken daar tussen de campers 2 elanden rond te lopen. Je mag de dieren hier niet voeren of vertrouwd maken met mensen. Maar ze komen tot heel dichtbij.

Maandag 10 september, dag 7.
Na eerst nog een aantal uitzichtposten langs de Canyon te hebben bezocht brachten we ook een bezoek aan de Desert View watchover, een uitkijktoren die enerzijds uitzicht biedt over de Grand Canyon en anderzijds over de Painted Desert.
Onderweg naar Page, onze volgende bestemming reden we door die Painted Desert. Een wonderlijk mooi landschap met heel veel afwisselende kleuren. Een kaal en leeg uitgestrekt gebied met glooiende heuvels. Men noemt het ook wel een multi gekleurde gelaagde taart. Elke laag een andere kleur.
Onderweg hebben we twee bruggen over de Colorado river bewonderd en een bezoek gebracht aan de Horseshoe Bend. Om daar te komen moet je over een soort duin wandelen. In de hitte van de namiddag was dat echt afzien. Maar het was zeer de moeite waard. Ook dat plaatje kent bijna iedereen. De Colorado river heeft hier tot diep in de bodem een kloof uitgesleten die het verloop heeft van een hoefijzer.
Na een bezoek aan de Wallmart gingen we richting de camping met de prachtige naam “Wahweap Campground. Daar staan we weer in één van die prachtige parken, het Glen Canyon Park, op een camping vlakbij Lake Powel. Dat is een stuwmeer in de Colorado river van bijna 300 km lang, dat is ontstaan door hier een dam te maken in de rivier. Morgen bezoeken we de dam.

Dinsdag 11 september, dag 8.
Bij Page is in de 50-er jaren van de vorige eeuw een dam in de Colorado River gebouwd. Het stadje is ontstaan om de bouwers van de dam te huisvesten. Nu de dam, de Glen Canyon dam, klaar is en het Lake Powel van ruim 300 km is ontstaan is er veel toerisme en watersport.
We hebben een bezoek gebracht aan de indrukwekkende dam en een rondleiding gehad tot in de ingewanden. Heel diep in de dam staan 8 enorme turbines die generatoren aandrijven. Ze voorzien 2 miljoen Amerikanen van elektriciteit. Na de bouw van de dam duurde het 17 jaar voor het meer vol was gelopen. Nu zit er zoveel water in dat ze voldoende voorraad hebben om een droogte periode van 10 jaar te kunnen overbruggen. Van het opgeslagen water wordt 8 % gebruikt voor drinkwater en de rest is voor de industrie en voor bevloeiing. Nagenoeg al het water dat vanuit alle hoeken in de Colorado River komt en onderweg naar de oceaan door dammen wordt opgeslagen, is opgebruikt als de rivier de oceaan bereikt.
Later op de dag zijn we met de hele groep een rondvaart gaan maken over het Lake Powel en aansluitend hebben we een gegeten in een restaurant met een fantastisch panoramisch uitzicht over het meer.

• 12 September 2018 - 17:25

Truus Merx Huisman :

Joh dat is snel al het 3e verslag, was weer fijn om te lezen, zo reis ik toch mooi mee mee. Dikke knuf en kisses voor jullie

• 13 September 2018 - 08:26

Netty Roosenbrand Gevers:

Jan en Trix, wat een mooi verslag ik lees het met plezier. Fijn dat alles naar wens verloopt. Groeten Jos en Netty

• 14 September 2018 - 07:27

Marian En Sijbrand:

Prachtig verslag en mooie foto's. We genieten op grote afstand mee. We zien uit naar het volgende verslag.

• 14 September 2018 - 20:34

Lia Vermeulen:

Jan en Trix wij genieten van jullie mooie reis verslag zeker van Grand Canyon waar wij ook zijn geweest in de Hooverdam een mooie reis die je nooit vergeet geniet van alle mooie dagen die nog komen en wij kijken weer uit naar volgende reis verslag heel veel plezier verder liefs van Lia en Ruud .

• 17 September 2018 - 14:01

Sonja Heuvelman :

Wat een mooi verslag hebben jullie gegeven ik kijk uit naar jullie veel plezier met ze alle